Změnit jazyk
Změnit zemi

Revoluční nabíječka pro vozidla na elektrický pohon

Elektrická vozidla jsou stále běžnější, ale infrastruktura má problém udržet krok. Přečtěte si více.
man charging electric car at chargepoint

Lee Williams popisuje nabíječku Ultra-Fast EV Charger, která se nabíjí ze sítě pomalou rychlostí bez přetěžování a rychle nabíjí vozidla.

Elektrická vozidla rychle dohání konkurenci. Každý výrobce automobilů nyní na nějakém pracuje nebo již nějaké vyvinul. Několik zemí se zavázalo zcela zbavit benzínových a naftových automobilů, některé jako Nizozemsko a Norsko již v roce 2025, jiné jako Německo a Indie v roce 2030. Dokonce i největší automobilový trh na světě, Čína, slíbila ukončit výrobu tradičních vozidel v blízké budoucnosti. Ale sliby neodpovídají realitě. Podle zprávy OECD z roku 2017 tvoří elektromobily v současné době pouze 0,1% světového automobilového trhu. Co je horší, mnoho rozvojových zemí, které v budoucnu budou kupovat a vyrábět více automobilů, nemají dostatečnou síťovou infrastrukturu, která by se s elektrifikací vypořádala.

Proto je vývoj infrastruktury pro nabíjení elektromobilů zásadní. Nový prototyp nabíječky od italské firmy Nidec ASI by mohl pomoci. Je rychlejší než její konkurenti, nabíjí elektromobily až do 80% kapacity za méně než 15 minut (Tesla Supercharger potřebuje přibližně 30 minut). Ultrarychlá nabíječka Nidec ASI funguje jako vyrovnávací paměť mezi elektrickou sítí a vozidlem, což zmírňuje tlak na infrastrukturu, jelikož stále více elektromobilů se dostává na silnici.

„Ultrarychlá nabíječka poskytuje energii ze sítě,“ vysvětluje Matteo Rizzi, ředitel globálního prodeje a marketingu v Nidec ASI, „a spoléhá na skladování energie v bateriích, poskytuje výkon od 320kW do 350kW. Prostřednictvím této baterie může dodávat šest až sedmkrát rychleji energii, která je získávána ze sítě. “ Klíčovou součástí je systém skladování energie v baterii, v podstatě další baterie vložená mezi elektrickou síť a elektromobil. Ten se může nabíjet ze sítě rychlostí 50 kW bez přetěžování sítě, přičemž vozidlo se nabíjí při rychlosti 320-350 kW.

"Místa s velkým výskytem automobilů mají relativně slabou elektrickou síť“

woman charging her car at a charging point

„Nabíječky můžete umístit i do oblastí, které nemají 350 kW zdroj,“ vysvětluje dr. James Marco, odborník na nabíjení EV a infrastrukturu z University of Warwick. "Místa, kde tradičně máme auta, jako vícepodlažní parkoviště, čerpací stanice, čerpací stanice na dálnici, mají obvykle relativně slabou elektrickou síť."

Totéž platí pro chudší země, kde elektrická infrastruktura není adekvátní nebo kde by mohla obnovitelná energie nahradit síť jako zdroj energie. "Jsme velmi rádi, že vyvíjíme model, ve kterém elektromobil funguje na obnovitelných zdrojích, místo vyvíjení tlaku na rozvodnou síť," říká Rizzi. "Nabíječka nám umožňuje ukládat tuto energii a znásobit výstupní výkon šestkrát až sedmkrát."

Nidec ASI se zaměřuje na trhy s obnovitelnými zdroji v rozvojových zemích a pracuje na vytvoření nabíjecích stanic s nízkým napětím (LV) s centralizovanými bateriemi, které dokážou nabít 12 vozidel na 80% kapacity za hodinu nebo 80 vozidel za den. Rizzi si představuje, že tyto stanice, které vyžadují příkon až 200 kW, by fungovaly v mikro síti, kde zdrojem energie jsou lokalizované obnovitelné zdroje, jako jsou solární panely na střeše. Očekává se, že se zapojí v příštích dvou letech, následované vysokonapěťovými nabíjecími stanicemi, které fungují přímo ze sítě nebo z obnovitelných zdrojů a budou dobíjet až 135 vozidel za hodinu.

Tyto větší, středněproudé nabíjecí stanice budou vyžadovat výrazně větší množství energie a určité investice do infrastruktury sítě nebo obnovitelných zdrojů energie, což by mohlo znamenat zpomalení rozvoje. Ultra rychlé nabíječky mohou představovat fungující přechodnou mezeru, ale co se stane, až většina rodin bude vlastnit elektromobil? Nevyhnutelný tlak na elektrickou infrastrukturu přijde v určitém okamžiku, ať už uděláme cokoli.

Dr. Marco si to nemyslí. "Vzhledem k předpokládanému růstu zatím nemáme žádné problémy a ty ještě chvíli nenastanou. Takže na generační úrovni nevidím problém, dokud budou provedeny rozumné věci, například vhodná správa nabíjení a inteligentní nabíjecí stanice, takže i když budete mít připojeno sto zařízení najednou, nenabíjí se všechny současně. Zařízení jsou nabíjena v různých časech, aby se maximalizovala užitečnost a tlumil dopad na síť, a to i dodávkou energie zpět do sítě v době výpadku.

Podle Rizziho by tento poslední bod mohl být klíčem k integraci nabíjení elektromobilů v rozvojových zemí s nízkými náklady a relativně bezproblémovým způsobem, protože berou v úvahu i ziskovost. Důležitá je technologie V2G, což inteligentní nabíječka také umí. Ta umožňuje vozidlům efektivně posílat energii zpět do sítě, když jsou zapojeny, ale nenabíjí se. Otevírá se nový svět, ve kterém se elektromobily stávají nejen spotřebiteli energie, ale také jejich generátory. "Nabíjení Vašeho automobilu v práci se může stát zaměstnaneckou výhodou," říká Marco. "Univerzita nebo vědecký park má parkoviště plné elektromobilů. Můžete si nechat auto zapojené než odjedete v pět odpoledne." Na oplátku za to necháte své auto používat jako součást virtuální elektrárny mezi desátou a třetí hodinou “

Rizzi má představu, že se tento systém bude používat kdekoli, kde je mnoho aut zaparkováno po dlouhou dobu, od kanceláří, přes zdravotní střediska až po železniční stanice a letiště - virtuální elektrárny, které jen nečerpají energii, ale stávají se životně důležitými orgány doplňujícími energii v síti. Mohlo by to také fungovat na individuální úrovni. „Doma můžete mít elektromobil,“ říká Marco, „a navíc můžete mít malý bateriový systém velikosti klasické ledničky, k tomu na střeše solární panely. Můžete tak mít doma vlastní malý energetický ostrov. “

Nidec ASI není jedinou společností, která se zaměřuje na nabíjení V2G. Nissan spolupracuje s energetickým gigantem E.ON, aby v blízké budoucnosti zpřístupnil technologii V2G pro svůj elektromobil Leaf. OVO Energy se sídlem ve Velké Británii již poskytuje nabíječky V2G, které mohou inteligentně spravovat energii pomocí aplikace pro smartphony. Jak se technologie přibližuje, Rizzi ji považuje za důležitou pro zavádění elektromobilů v chudších zemích bez potřeby velkých investic do infrastruktury.

Inovace

Objevte inovace, které mění světová průmyslová odvětví díky novým technologiím.

  • Budoucnost EU revoluce ve finančních službách

    Finanční sektor může také čerpat z nových technologií.

  • Digitální platformy přehodnocují obchodní modely

    S digitální revolucí přicházejí velké změny v obchodním plánování.

Soubory cookie a Vaše soukromí

Používáme esenciální soubory cookie, abychom usnadnili a zefektivnili interakce s naším webem, statistické soubory cookie, abychom lépe porozuměli tomu, jak se náš web používá, a marketingové soubory cookie, které vám přizpůsobují reklamu. Předvolby cookie můžete vybrat pomocí níže uvedeného tlačítka „Předvolby“ nebo vybrat „Souhlasím“ a pokračovat se všemi soubory cookie.

Předvolby souborů cookie

Pole je povinné

Používáme cookies, abychom se ujistili, že naše webové stránky fungují správně, nebo příležitostně poskytujeme službu na Vaši žádost (například správu Vašich preferencí cookies). Tyto cookies jsou vždy aktivní, pokud nenastavíte v prohlížeči, aby je blokoval. To může bránit některým částem webu, aby pracovali správně.

Pole je povinné

Tyto soubory cookie nám umožňují měřit a zlepšovat výkon našich webových stránek.

Pole je povinné

Tyto cookies se ukládají pouze v případě, že s tím souhlasíte. Pomocí marketingových cookies sledujeme, jak kliknete a navštívíte naše webové stránky, abychom Vám ukázali obsah na základě Vašich zájmů a taky personalizovanou reklamu. V současné době tyto cookies nepřijímáte. Pokud je chcete přijímat, zaškrtněte toto políčko.